lördag 12 februari 2011

EN OAS I VITT


Bild Skeppsholmen

Hej! Ledsen att jag inte hunnit lägga in så många inlägg i veckan, men med Möblemässan så har det varit tokmycket att göra... Jag skall få in några bilder och intryck av mässan så småningom, när jag sorterat intrycken. Idag tar jag lite "oseriösare" bostadssurf, som jag gillar på helgen. En fin våning i vitt, med ett par detaljer man kan tänka på om man renoverar. Ovan en bild på vardagsrummet med en samnslöst fin glasdörr. Öppna planlösningar är ju väldigt snyggt på bild, men efterfrågan har återkommit på "riktiga rum". Familjer vill inte se disken från vardagsrummet hela dagen, eller det är framförallt ljudnivån om man är en barnfamilj som stör. För att bibehålla den öppna känslan men med möjlighet att skärma av ljud och intryck kan ett par vackra dubbeldörrar i glas vara något. Vi har satt in såna i vårt övre hall mellan hallen och föräldrasovrummet för rymd och ljusets skull (visar det någon dag). Dörrarna ovan tjänar dessutom som vacker fond i rummet.


Delvis öppen planlösning, perfekt. Man har sparar en smart väggsnutt mellan kök och vardagsrum - och gör två flugor i en smäll. Man ger från vardagsrummet lite insyns- och ljudskydd, och har en vägg i köket för högskåp som kyl och frys. Dessutom får man med lite mer väggar att hänga tavlor på eller ställa möbler mot. Ett problem med helt öppna planlösningar mellan de "sociala rummen" är att familjen kommer på vid inflytten "var ska vi ställa möblerna! och  hänga tavlorna!" Med dörrar och fönster blir det inte helt många ställen kvar utan lite strategiska innerväggar.


Snyggt placerad focalpoint - den jättestora tavlan i slutet av siktlinjen. Och jag vill passa på att nämna att stolar av typ Myran med spinkiga metallben gör sig absolut snyggast med en motvikt som ett tyngre bord och bordsben. Lite balans.



Ett sovrum med en av mina favoritsorter i äkta mattor - en Nain matta från Persien. Dessa äkta mattor är oftast  i bara svart och vitt (ev med lite blå inslag) och har i ullen även silkesinslag. Eller är helt av silke. Dyra som snus men väldigt vackra. En sån hittar förhoppningsvis hem till mig en dag :)



Exemplariskt snyggt badrum, i vitt och värmande träslag. Platsbyggda skåp minimerar alla stökiga linjer och bidrar till det enkla rena utrycket. Tillsammans med en infällda spegeln gör de så att badrummet känns större.


Köket får "nja" av mig. Jag skulle inte sparat snutten mellan tak och överskåp. Så mycket damm och fett samlas här, som man aldrig torkar. Jag hade byggt en box utmed hela köksraden och ev dragit fram djupet till det breda skåpet till vänster - och fällt in spotar i. Pluspoäng för de snygga elementskydden dock!

Nu önskar jag er en bäst lördag :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar