fredag 25 februari 2011

VAR HITTA DESIGNKLASSIKER - STOLAR


Jag fick ett mail från en kompis S som önskar hitta fina stolar hem. Designklassiker - stolar - nyinköp eller begagnat. Var skall man hitta dem? Så jag lämnar här ett par alternativ på inköpsportaler var man hittar sina blivande livskamrater. För det är ju förhoppningsvis ett köp för livet såna här stolar...



Önskestolen var de ovan: Öglan från Thonet, en 150 år gammal (!) designklassiker från Österrike. Jag har tidigare skrivit ett homage till stolen i detta inlägg. Andra inspirations-stolar är de från Bistro Ruby och hotell Nobis i Stockholm. Ja du, S, det finns ju en del smått och gott att titta på när det gäller designstolar. Allra översta bilden i inlägget är Wegners "the chair". Det ser ut att vara den man använt på Nobis Hotell. Fin klassisk dyrgrip. Finns troligen att hitta på de flesta auktionshus om man inte vill köpa nya dyra. Men från the top of my head finns även dessa stolar i den stil du söker:


Böjträryggar -  man kan titta på nästan allt från Hans Wegner. Ovan en lite ovanligare (och ofta lite billigare än exempelvis Y-stolen) nämligen CH23, en vacker klassiker. De är naturligtvis Wegner-dyra som nya, men de 6 stolarna ovan såldes på Auktionsverket (med utpris 12 000 kr) för 9000 kr! Så bor man i Stockholm kan man ju gå dit.

Börge Mogensens Öresund, överst i svart med repsits i natur till ett snyggt bord från KA & söner. Ovan med lädersits. Denna stol som ny kostar 4000 (repsits) till 4900 (lädersits) som ny. .........och kan hittas vintage på Blocket eller auktioner för ca 1900 kr st.


Mitt absolut bästa tips är nätauktioner. Så roligt och jag kan fastna i tiiiiiiiiimmar framför dem och leta vackra ting. Auktioner på nätet är exempelvis Bukowskis egna nätversion Bukowskis market, där du just nu kan hitta stolarna på bilden ovan: 6 st Lilla Åland av Carl Malmsten (1950) som ligger på 3500 kr just nu!!

Naturligtvis finns det moderna stolar som påminner om dessa klassiker. Men då kan man inte hitta vintage och därmed billigare. Men jag visar ändå. Ett populärt Wegner alternativ är Yes 97 från NC möbler. Mycket fin men också lite dyr, 3700 - 4500 beroende på utförande.
Från Stolab kommer Gästis som du ser i var och varannan finrestaurang just nu, runt 3000 kr. Denna har jag ritat in i så många koncept. En blivande klassiker.

Så S, Bukowskis market, Auktionsverket eller Blocket är mina bästa tips till dig. Och e-bay.de (Tysklands) så klart! Många vintage designstolar från Tyskland och Österrike (Wegner och Thonet) säljs där om du kollar. Sen ska jag viska en fuling: omdebatterade Designers Revolt, ett företag som gör kopior på stolar där licensen gått ut kan man enkelt säga. Deras motto är att de stora designernamnen som gjort stolarna "would turn in their graves at the exclusivity their designs have achieved due to the artificially inflated prices charged by licensed manufacturers" och förespråkar därför tillverkning på eget bevåg. En mycket omdebatterad sida, och om man vill ha kopior eller ej är ju upp till den enskilda att bestämma. Jag "i branschen" vurmar ju för original, främst eftersom att jag tycker att designklassiker är något av en investering med ett framtida värde - något kopior inte har. Och att äktheten bidrar till min personliga kvalitetsupplevelse. Lycka till S, vi ses!

Nu är'e fredagsmys, hämta barnen på dagis och äta glass med strössel i strut för min och flickornas del :)













1 kommentar:

  1. Många användbara tips!! Stort tack. Ska försöka få tid till att hitta mina favoriter på nätauktion...
    Johanna

    SvaraRadera