söndag 27 mars 2011

TRÄDGÅRDSDESIGN - PLANERA UTERUM




SOMMARTID! Det är så härligt ljust i kväll, jag njuter och kan knappt tro att det äntligen är dags för sommarhalvåret :) Här hemma har vi börjat plocka på altanen, och fixa med utemöblerna. Men jag har ett roligare projekt i huvudet, nämligen min brors trädgård. Jag har planerat trädgården åt honom och familjen, eftersom de har maaaaaassa tråkig gräsmatta runt huset och ingen vidare busk- och blominspiration. De skulle snarare behöva ett riktigt uterum. Ett vardagsrum ute. Med möbler och kuddar och många sittplatser för grillmiddagar. Så det har jag planerat åt dem.


FÖRE. Utgångspunkten är en helt vanlig villaträdgård. Runt tre sidor av huset finns gräsmatta, och den enda uteplats man möblerar är en liten stenläggning som är indragen inunder husets ena hörna. Det finns en bod, en sandlåda, några träd och två utgrävningar runt källarfönster att ta hänsyn till. Solen faller enligt solsymbolen. På högra sidan är gatan. Så den långsmala delen i nederkant är den som är soligast och känns mer privat och alltid används. Men den långsmala smatten gräs känns lite oinspirerad för dem.
EFTER. Jag planerar trädgården utifrån ett jättestort altandäck. De stora dragen är att trädäcket fungerar som uterummets bas, rumsytan. För att komma in och ut i trädgården läggs stora stenplattor i gräset fram till grinden. Runt trätrallens kanter avslutar jag med en meter bred kant av sjösingel för att få in lite snygga materialbrytningar. Denna sjösingel grusgång går även fram till boden. Mot gatan planeras en rabatt (brunt fält) och lite mer solitära buskar som blommar och kan tillföra lite färg på sommaren. Dessa planteras helt sonika framför den befintliga häcken mot vägen.


Här ser man en närbild på själva uterummet. Man får spara ut två rundlar i trätrallens golv för befintligt rosenträd (framför skjutdörren) och runt ett träd till vänster. Allra längst till vänster kan man bygga en stor platsbyggd soffa (i vit spont) i vinkel som kan rymma glassätande barn och massa kuddar. Om man vill kan man bygga en pergola ovan soffan likt den första bilden i inlägget. Det blir som ett rum i uterummet. Bakom soffan avslutas mot grannträdgård/vägg med en ribb spalje, sjösingel grus och 3 stora krukor med plantor i. Uppe på trädäcket har jag skulpterat ytan med vita planteringslådor i vit spont. Mot den ena planteringslådan har jag ställt två solstolar med kuddar och filtar i. Här sitter svägerskan och sippar på isat vin och läser ett magasin ;) Man kan även bygga en rak spontsoffa framför nuvarande matplatsen, där man kan duka upp när man är många.
(En liten detalj är att nere i de utgrävda ljuskistorna framför källarfönstren ställer man ned krukor på vacker sten. Då får källarfönstren något grönt att titta på istället för att se in i en betongvägg...)


Moodbild för skiljeväggen mot granne, framför deras garagevägg bygger man en ribbspalje och placerar tre stora planteringskrukor i gruset.



Moodbild för möbleringen i uterummet. Den platsbyggda soffan i spont, planteringslådorna i spont, sunloungers och trätrall som möter sjösingel.
Nu är det sommartid och dessutom söndagkväll, njut!



8 kommentarer:

  1. Tack, vilken trevlig läsning. Behöver man bygglov för en pergola? Jag har nämligen funderingar på att göra en pergola på ena sidan av vår friggebod, så att det blir ett litet "rum" där utanför.
    Hoppas du haft en bra helg! Och tack för tipsen angående stolarna!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Herregud vad du verkar vara duktig och produktiv! Planeringen ser toppen ut och uppfyller flera av de kriterier som jag vill ha för vårt kommande altanbygge. Jag vet dock inte hur jag ska få till det riktigt, att få ihop allt. Vi har dessutom problem med lite klippor som inte har sprängts bort tillräckligt...

    Synd att du bor i Sthlm (Vi bor i Kungsbacka utanför Göteborg), annars hade jag gärna anlitat dig för en planering. Gör du sånt?

    Tack också för tips om skenor. Jag ska kolla upp det!

    SvaraRadera
  3. Så fint det ser ut! Grymt! Vi skulle också behöva göra vid vår trädgård/altan och hela kitet, men tyvärr finns inte pengarna nu... Kanske, kanske lite nästa år... :)

    SvaraRadera
  4. Älskar idén pergolan och lyktorna i taket... så fint! Och så gillar jag skarpt din grej att göra moodboards, måste testa! :)

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen kring avskärmning och de utsågade hålen för rosbuskar! Själv funderar jag på att kanske plantera elefantgräs och sätta en spott under!
    Mvh Therese

    SvaraRadera
  6. Riktigt fin tror jag det skulle bli fint ;) Vilken kreativ person du verkar vara.
    Många kramar Johanna från bloggen formge

    SvaraRadera
  7. Hej alla, vad roligt att ni kommenterar och gillar inläggen :)

    Linda, nej man behöver inte bygglov för pergola. Om den ställs för nära en tomtgräns kan man informera granne, men ändå behövs inget bygglov. Man får inte täcka tak eller någon sida heller. Behöver inte ens göra bygganmälan för öppen pergola.

    Emma, ja det är mitt jobb att spruta ur mig ide'er :))) Jag kan självklart ta uppdrag på annan ort än Stockholm, utifrån foton eller en planskiss med mått så löser man allt. Trädgården i inlägget är i Tyskland, exempelvis... Kontakta mig på mailen (under kontakt) om du funderar på att fråga efter offert. En tomtskiss som den ovan tar inte mycket tid i anspråk, men ger mycket konkreta tips att planera utifrån!

    Och ja, moodboards är ju arkitekters bästa vän. Ett väl använt arbetsscenario på inredningsbyråer, som man inte skulle klara sig utan :)

    Ha en fin dag alla tjejer! // Kram Karin

    SvaraRadera
  8. Hej! Inlägget är ju några år så jag håller tummarna att du ser min kommentar! :) soffan på bidlerna, är den platsbyggd? Och vad är det för dynor isåfall? Varifrån kommer bilden? Finns det fler?

    Tack på förhand! :D

    SvaraRadera