torsdag 7 april 2011

SKÖT OM ALTANEN

Bild Alcro

"Det finns inget dåligt väder". Det skriver Alcro och syftar på att om man ger sin altan och sina utemöbler i trä rätt skydd så kommer de att vara fina, säsong efter säsong. Jag kan inte annat än att hålla med. Vår gamla altan var gammal, svart och algig när vi tog över huset. Men vi skrubbade det rent och laserade det i en färgad lasyr för träaltaner, och det blev som nytt (se all info om min altan här här ) Ovan en nyhet från Alcro; Altan lasyrfärg. En vattenburen lasyr som har en svagt filmbildande yta. Den är brytbar i flera nyanser, så om du vill ha vitt, svart, eller silvergrått (som jag) så går det att få. Och det kan användas på både nytt -, impregnerat -, eller tidigare laserat trä. Låter lovande.



Alcro listar på sin hemsida vad man skall tänka på för att få det rätta skyddet på sin träaltan, uteplats. Trä är ju ett levande material, så att det åldras är ju inget konstigt. Det kan till och med vara vackert. Men man vill sätta stopp för processer som bryter ned eller gör att din uteplats bara ser gammal ut. Tänk på detta:

Att rengöra uteplatsen ordentligt varje år för att förhindra förstörelse av alg- och mögelangrepp

Behandla uteplatsen när det är mellan 7°C och 25°C och mycket liten risk för regn

Bra verktyg, och tänk på att lägga trasor i vatten då träoljor innehåller självantändande linolja

Och tänk på miljön! Lämna överblivet material till närmaste miljöstation



Ja vad väntar vi på, i helgen blir det skrubb av för min del!

2 kommentarer:

  1. Tack för superbra tips! Här tror jag att altanen skulle må bra av lite lasyrfärg. Hade ingen aning om att det ens fanns :)

    SvaraRadera
  2. Åh, jo det finns. Och det blir jäääääääättefint om man har en gammal altan! Jag rekommenderar det verkligen :) Vi tänkte först byta ut alla plank, men gav lasyren en chans. Och blev så nöjda att det fick förbli så. Sparade därmed massa pengar på att slippa bygga ny altan :)

    SvaraRadera