måndag 5 mars 2012

FANTASTISKT SNYGGT BORD - OCH MATCHA DET...




Jag får ju ibland så härliga inspirerande läsarfrågor av er, och vissa går jag igång på med en gång! En läsare frågade vad jag skulle matcha detta bord från Naver Collection, och jag satte genast igång att fundera...


Det första som slår mig är ju bordets formspråk, med de tydliga snedställda benen. Benen är ju platta snarare än rundade träben, så jag tänker mig då en stol som flörtar med detta formspråk. Lento från Artek är ju en. Kan bland annat hittas här. 







En annan i detta formspråk - med snedställda ben som är "platta" och inte runda, är ju Hay's About a Chair. Eftersom formspråket är så lika, kan du välja en avvikande färg om du vill. Det sitter ändå ihop. Vill du istället ha en ljus stol tar du ljusa Hay, med vitt skal och ljusa träben, och matchar det med ett ljust bord.



Sist men inte minst kan jag inte låta bli att gifta ihop bordet med Eames Plastic Side Chair, som jag har hemma. Dels för att jag tycker bordet är så snyggt att jag ville se hur det skulle bli hos mig .... :) Men också dels för att vinklarna och krysstagen matchar varann förträffligt i bordsunderrede och stolsunderrede. Så det gifter sig också bra. Vill du ha vit eller en färg på skalet, låt bordet ha en träfärg så att det matchar träbenen. Vill du ha ett svart bord kan du välja svarta Eames. Det var några förslag, hoppas du hittar något som gillar. Imorgon kommer det andra bordet du frågade om!



PS Del 2 med ett annat - lika snyggt bord - läser du här.


Bilder 1 Naver, 2 stol via Länna möbler, 3 Hay, 4 Vitra



5 kommentarer:

  1. Karin, du är så bra :-) Hälsningar Madeleine ;-)

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt bra inlägg! Får man lov att fråga vilken typ av stol du hade matchat till det här bordet (även det från Naver)? http://moebelbasen.dk/Leverandører/Naver+Collection/Møbler/Spisestuen/Spiseborde/Ovalt+bord+GM+2152+++valnoed.produkt?SplLng=274&PrdLng=23062

    Tack på förhand för hjälpen! Mvh Linda

    SvaraRadera
  3. Vad heter bordet som du har matchat med y-stolarna med grå sits? Du skrev att benen på y-stolarna och bordets ben gick så fint ihop.

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym, jag vet inte vilken kombination du menar :) I detta inlägg ingen y-stol, kanske du kan lägga inläggslänken här så ska jag se vad du menar? Har gjort många inlägg i ärendet matcha bord och stol :)

    Karin

    SvaraRadera
  5. Hej Karin

    Har köpt min favoritstol, "The chair", av Wegner. Har dock lite svårt att hitta det perfekta bordet till dem. Har du något/några bra tips?

    Mvh
    Robin

    SvaraRadera