fredag 17 augusti 2012

FORMEX MÄSSAN




Så har jag då avklarat höstens Formex mässa igår, och som vanligt känns det inte som om några världsomvälvande nyheter är på gång. Det jag faller för är som vanligt kvaliteter och texturer, gedigna materialval och hantverk. Jag har sammanfattat min dag i ett moodboard av vad jag fick med mig hem: Hantverket, det genuina, och den kvalitativa exklusiva känslan att äga ett vackert föremål som inte är massprocucerat symboliseras på bilden av den fina gammaldags kartongen. Den är gjord av Nyström Sthlm, ett företag som även tillverkar vackra handväskor i exklusiv kvalitet och tjockt tjockt läder. Tänk en svensk Mulberry så får du rätt känsla! Texten  "wood" (från katalogen Artwood) skvallrar om att det fortsatt är mycket trärent. Går hand i hand med hantverkskänslan. Lyxiga lite exotiska Chhatwal&Jonsson är en ny förälskelse! Det blåa textilierna i en Missoni-goes-ethnic känsla är så snygga. Och mattor hade de som bara var ojojojo så snygga! Färger är gärna fortsättningsvis lite smutsiga och pudriga pasteller, några rosa kuddar skymtar flyern från Rie Elise Larsen.dk. "Åskblå", en gammal favoritfärg till hösten dyker upp starkt, Himla hade hela montern i en hyllning till grått-lila-blått-svärt-raster. Och så läder igen/mer. Den lilla nyckelringen från Nyström Sthlm visar favoritfärgen, den rena ljusa nyansen, i hantverksläder, svenskgarvat i Malung. Detta mina vänner, var vad jag fick jag med mig hem. Plus en heldags skrattutflykt och roliga stunder och möten med glada vänner. Kika in till denna begåvade tjej så hittar ni några vimmelbilder från dagen. Och en hel massa mer vackra fotografier från mässan. Tack för igår tjejer! Nedan följer dagen i bilder.


Foxford ullplädar

Möten i Chhatwal Jonsson montern

Så klart finns maaasa dansk/vintage/svartvitt inspirerat överallt. Här några lampor från Watt o Veke











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar