fredag 26 april 2013

GRÅ VÄGGAR, KONTRASTER OCH KLASSISK TOUCH



Hej fredag! Här kommer ett inlägg som är fredagsinpiration för mig och helgfixet. Och förhoppningsvis inspiration för er. Det skall målas ett rum med grå väggar här och hur får man det bra? Så elegant som i rummet ovan? Jo, för att hålla balans i en grå vägg kan man arbeta in kontraster för att det inte skall bli för mjäkigt. En svart kontrast som exempelvis en möbel håller den grå väggen i schack så att den inte upplevs för mörk. Den svarta möbeln utgör ju en "mörkaste möjliga" för ögat, och då upplevs den grå väggen som ganska behaglig. Skulle däremot det svarta skrivbordet inte stå i rummet ovan skulle den grå väggen upplevas mörkare än den är. För att vi bara tolkar den mot de vita snickerierna. För att förklara det kort så är ljusheten vi upplever i ett rum en summa av alla spel mellan ögat och tappar och stavar och tolkningar i vår hjärna. Så, in med svart kontrast om du skall ha en mellangrå vägg. Denna är nog en neutral grå, med svärta ca 25-30%. Jag skall också använda mig av ett skrivbord som kontrast, mitt klassiska jugendskrivbord har redan den grå ton jag vill ha på väggen (se skrivbordet när det fortfarande stod i radhuset här) och nu skall det alltså bli svart. Och det är nog det som är helgprojektet. Blir toppen med mässingsknopparna som det har. Tror det vita-grå-och svarta med mässing blir en bra klassisk touch i hemmet. (Mindnote införa mer raka moderna inslag för att hålla en bra klassisk/modern balans) Återkommer med före och efterbilder. kram och go fredag på er!



Bild Ralph Lauren Home









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar