torsdag 2 maj 2013

DET SNYGGASTE UTEBORD JAG SETT



Good lord säger jag bara. Jag stod inne på Sickla köpcentrum, mitt i gången, öga mot öga med det snyggaste utebord jag sett. Det var drygt 3 m långt (?) och hade grova plank upptill och underredet bestod av ett handsmidat järnunderrede i enkel rak form. Genialiskt snyggt. På pricken ett sådant jag skulle vilja ha ute på altanen. Med typ sådana här stolar. Jag uppsökte alteljébutikerna i Sickla för det var därifrån bordet i galleria-gången kom ifrån. Från Möbelformgivare Peter Lindqvist för att vara exakt. Inne i ateljén stod en lillebror till det stora bordet ute i gallerian. Det på bilden är det mindre bordet, men med samma design. Ah, vill ha. Sjukt snyggt. Och hållbarheten slår nog det jag har idag med sisådär en mansålder. När järnet rostar får det en snygg patina, och det kunde man dessutom behandla. Och det här med hantverk; det är något väldigt tilltalande med kvalitéten som bara sjunger ut från ett handgjort bord som detta! Ja, nä jag ska sluta dregla, och börja spara antar jag :)



Bild studio karin


2 kommentarer:

  1. Snyggt!! Vet du hur träplanken var behandlade?
    Jag letar själv efter ett matbord till nya altanen. Velar lite mellan ett bord med betongskiva på stålunderrede eller ett bord med träplank på stålunderrede, lite i stil med bordet du hittat ovan! Såg Vipps ny bord Vipp Table (http://designbylovina.blogspot.se/2013/02/vipp-table.html) för ett tag sedan, och blev smått förälskad... Men dyrt, dyrt...

    SvaraRadera
  2. Jag tror de var målade och, typ sandpapprade efter det så det var en sammetsmjuk, lite lite softat sliten yta. Så att det inte såg så nymålat ut, men ABSOLUT inte shabby chic slitet, utan mer lite coolt patinerat fast det var helt nytt. Helrätt mot järnunderredet. Också ganska så dyrt, vet inte vad Vipp bordet kostar med detta gick tyvärr lös på ett par flera tusenlappar med :/

    Karin

    SvaraRadera