tisdag 8 oktober 2013

DANSKT KÖK SOM ÄR MODERNT- MEN ÄNDÅ TIDLÖST



Hej! Som inredningsarkitekt håller man ju på med många stilar. Men nu har det blivit väldigt mycket klassiskt ett tag, dels för att jag hamnade i ett nationalromantiskt hus själv, dels för att jag haft många köksuppdrag som efterfrågat den stilen. Men, just nu letar jag inspiration till ett modernare kök för en kunds räkning. Så jag gör lite research och hittar detta fina vita danska kök. Det befinner sig i modern stil, men långt från platta högblanka folieluckor. (Jag hade det själv i förra hemmet, och aldrig mer igen. De flottfläckarna är inte att leka med, de som stirrar tillbaka på en varje dag runt handtagen. Ah. ) Här är det matta släta vita luckor, och i och med att luckorna ligger infällda i utanpåliggande stommar så har de ett härligt icke-definierbart modern-slash-klassisk look, som passar i såväl äldre som moderna hus. Gillar den urfina grå stenplattan också, den har en mjuk grå betonglik färg. Troligen en granit. Vet ni vad som är det svåraste med moderna kök? Att inte få dem att se otroligt omoderna ut om 5 år! Det är något med att välja det allra nyaste hetaste för stunden i inreding, för det har ofta en daterad look ganska snabbt och så vill man byta. Men i detta kök har man lyckats att göra ett modernt kök, som känns modernt både 5 år framåt och bakåt i tiden. 





Exemplariskt symmetrisk planering av köket, med ett högskåp i vardera änden (troligen kyl och frys?) och så hela arbetsköket däremellan. I köksön finns diskhon och bildar därmed en perfekt triangel mellan ho - spis - kyl. Den klassiska "kökstriangeln" som vi talat om sedan 50-talet då man räknade hur många steg en husmor faktiskt gick i ett kök och man planerade om de nya köken för folkhemmet :) Nu blev det lite kuriosa, men det jag skulle säga var att köket ovan är exemplariskt och symmetriskt planerat. Och det är inte bara smart, det är även vackert och vilsamt att vila ögonen på perfektion! (lägg märke till den fina fläktkåpan)





Just detta kök är gjort av ett danskt snickeri. Jag kan tänka mig att att hantera detta kök känns som en dröm i händerna. Men för den som inte skall beställa snickerikök, så kan ju ändock stilen ses som inspiration då flera köksleverantörer har kök som åtminstone påminner om denna stil!







Fina Thonet-stolar, av den lite mer ovanliga sorten med karmar. Denna karmstol heter Thonet 209 och den började tillverkas för över 100 år sedan! Hela köksartikeln finns i en äldre Bo Bedre, här.


Bild Andreas Mikkel Hansen/ Bo Bedre

4 kommentarer:

  1. Fin inspiration! Gillar stämningen i första bilden. Kronärtskockan och sten. Höstkänsla:) Och snickerierna gillar jag också. Fin uppdatering och mix mellan gammalt och nytt!

    SvaraRadera
  2. Ursnyggt kök, vet du vem som är leverantör? Stort tack för en underbar blogg, går in här och kollar varje dag :) //Jenny

    SvaraRadera
  3. Ursnyggt!!!

    Tack för en oerhört inspirerande blogg! Kikar ofta in men tillhör "smygläsarna"...

    Ha en bra dag,
    Maria

    SvaraRadera
  4. Hej Jenny, som jag skrev i texten är det ett snickeritillverkat kök, dvs har innevånaren låtit någon rita upp just detta köket och låtit ett snickeri ta fram just det. Så det är one of a kind, tyvärr. Men - som jag också skrev - får man se det som inspiration :) Karin

    SvaraRadera