söndag 17 november 2013

LÄNGTAR TILL VINTERN - OCH KIKAR PÅ UPPDATERAD FJÄLLSTIL







Hej Söndag! Nu är det så mörkt ute att flera vänner har frågat - kan man inte sätta upp adventsljusstakarna snart? Men, nä, det är ju lite tidigt. Även om jag själv också har tänkt tanken för att de svarta novemberfönstren är de värsta jag vet! Jag drömmer tills det ligger snö utanför fönstret och det ser lite ljusare ut. Tankarna far iväg till skidorter och snö, och till alphus. Jag har hunnit med ett par fjälluppdrag i höstas, och en kund ville specifikt uppdatera sin furulook (gula väggar, golv och tak!). En annan kund byggde nytt fjällhus och ville ha mysigt och fjällmurrigt och inte vitlaserat och ljust. Och då hade jag ett par favoriter på moodboardsen i höstas; dessa sköna bilder som kommer från norska betstillverkaren Tyrilins kataloger. Vill man uppdatera furugult till nutid så lasera det, och för en mysighetsfaktor valde jag lite brungrå nyans som ovan, som trä som åldrats utomhus. Nyansen i bilden ovan är fantastisk. Och köket kan få bryta av i svartlasyr så slipper man så många ytor i träfärg (golvet är ofta trä också).





Fler snygga bilder från samma inspirationskatalog. Styling efter läge och funktion; är det en fjällstuga så är det. Mulliga bonader med lokal stil och grövre textilier som plädar, fäll och ull. Man kan välja intilliggande nyanser om man har flera träytor intill varann, som här en sänggavel i något mörkare ton än väggen. Så snyggt, så furustuga men såå långt från gulbastu.








Här är ritningarna till ett av uppdragen jag gjorde; ett fjällkök som fick ett moodboard och ritning som såg ut så här. (Inspirationsbilderna på moodboarden kommer från pinterest, och visar ett fantastiskt snyggt chalet kök i svart och med grå sten som stänkskiva.) Ja, nu längtar jag till s-c-e-n-o-m-b-y-t-e-!!! :) Trevlig söndagkväll på er.


Bild 1-2 Tyrilin
Moodboard studio karin med bilder från pinterest
Ritning studio karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar