fredag 31 januari 2014

KIKAR PÅ SOFFOR




Fick en fråga på ett gammalt inlägg, om soffor, den på bilden. Var den kom ifrån, och började klicka runt efter lite inspiration. Soffan på bilden återkommer jag till, den är inte min. Vi har nämligen en gammal trotjänare till soffa, en som stod i vardagsrummet i radhuset (syns här) och nu i detta hem har förpassats till tv-rummet. Efter lång och trogen tjänst i trebarnsfamilj är man ju lite fläckig. Plymåernas överdrag är tvättade så ofta att de är ljusare än själva stommen. Så, tankarna cirkulerar kring den soffans vara eller icke vara.
1) Köpa ny soffa med ett avtagningsbart överdrag så att det kan tvättas lika många gånger som plymåernas (de lösa kuddarnas) överdrag.
2) Köpa en mörk soffa :O
3) Behålla soffan (renovering kostar ju som sagt) och sy ett överdrag. Ifrågasätter kanske min kompetens till det...




En favoritsoffa, som klär både klassiska och moderna hem. Eller mixade. Har man väldigt modernt och kantigt hemma blir den nog riktigt bra med sina mjuka - men ändå ganska strama - linjer. Som en utsträckt uppdaterad version av en klassisk Howardsoffa-gone-modern. Soffan på bilden heter Oscar, och kan köpas här





Alternativet att sy ett eget överdrag i linne blir en slapp laid back känsla... Om jag lyckas vill säga. Soffan på bilden heter Belleville och finns här.




Eller sy ett vitt överdrag. Fint i tanken, men det är redan dömt att misslyckas. Så, visst är det vackert, men fungerar inte hos oss. Fina Gervasonis Ghost soffa på bilden.








När jag ändå kikar på soffor kikar jag på en daybed också. Skulle kunna få plats i vardagsrummet mitt emot soffan, på andra sidan marmorbordet. Daybeds från Housedoctor på båda bilderna över. Ja, huvudet skuttar från rum till rum, letar efter logik och lösning. Ah, vad jag längtar tills det blir dags för möblerna, när väggar och dörröppningar och lister och platsbyggda bokhyllor är på plats. Ni ska få följa med på resan, om vi har tur tar vi oss igenom ett rum i månaden i år!


Bild via Artilleriet

8 kommentarer:

  1. Som jag lusläser din blogg!

    Så många goda råd du ger. Har precis köpt oss ett litet 50-tals hus som vi försöker renovera ”varsamt” och tidsenligt. Har du några tips om böcker eller sidor gällande 50-60 tals hus?

    Tusen tack för en fin och inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  2. Ja mer soffor ;) vi är också på jakt. Jag blev förvånad över att så många leverantörer bara hade plasttyger, polyester och akryl. Mer naturmaterial vill jag ha :)

    SvaraRadera
  3. WOW vilka vackra inspirationsbilder du bjuder på som vanligt :)

    Skitsnygga outfits du hittat :)

    jag önskar dig en fin helg i vinterkylan.

    LOVE Maria at inredningsvis - Swedish decor, food, and fashion


    SvaraRadera
  4. Tack <3
    Kul att du gillar bilderna.

    Karin

    SvaraRadera
  5. Miriam, ja jag vägrade att köpa en soffa med sånt tyg sist jag beställde. Soffor är så pass dyra ändå. Jag körde "insänt tyg", dvs köpte eget, bomull-linne blandning, och lämnade in till leverantören så fick jag den kvalitet jag ville ha!
    Karin

    SvaraRadera
  6. Vad roligt Lina, att du lusläser :) Man kan kolla på Byggfabriken. se , de har många tidenliga saker för 50-60 tal. Det finns massa böcker i ämnet, kolla gysinge byggnadsvård de säljer byggnads-epok-renoverings-böcker . Lycka till!

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Karin! Kom gärna med ett inlägg om 50-60 tal :)
      Tycker det är svårt med både möbler och renovering. Det man oftast får läsa om blir alltid så otroligt(!) retro, en stil som inte alls passar mig. Tycker verkligen om 50-60 tals design. Men jag vill inte att det ska se ut som hemma hos min mormor.

      Tack igen! Lina

      Radera
  7. Tack Karin för ditt soffreportage! Det är lite kul att du är i samma fas som mig med renovering och möbelplanering :). Jag är också på jakt efter den "perfekta soffan", och nu har jag snart gått igenom varenda modell från Ire, Ihreborn, Eilersen, Sören Lund, Zanotta m.fl. En soffa är ju inget man bara går och köper i alla hast utan det är ju ändå tänkt att man ska ha den ett antal år. Både Sören Lund och Zanotta har några soffmodeller (Zanottas William - mums!) jag har spanat in och de har också tyg helt linne-bomull :) / Helene

    SvaraRadera