tisdag 3 juni 2014

MODERNT KÖK I VITT MÄSSING OCH MARMOR




Visst kan jag snöa in på kök med modern vintage touch, gärna med utanpåliggande stommar eller lätt (med betoning på LÄÄÄTT!!) profilering, och ofta lämna icke profilerade högmoderna blanka kök utanför bloggen. Men det är inte min mening. Det finns absolut snygga moderna kök utan profiler eller synliga stommar, som lyckats med att skapa samma gemytlighet och designstuk. Tricket är att lägga stor vikt vid snygga gedigna materialval och inte slarva med detaljerna så kan även högblanka eller släta vita kök också vinna mitt hjärta. Men hellre släta halvblanka/matta luckor än högblanka efter min egen upplevelse av att ha högblankt vitt i mitt förra hem. Jag blev tokig på flottfläckarna på luckorna. Skulle jag göra ett slätt modernt kök idag skulle det få vara matt eller halvblankt med max glans 40. Idag kikar jag på detta snygga släta moderna kök, som lyckats finfint i sina materialval. Vita luckor, carrara (eller grå/vit svårt att avgöra på bilderna?) bänkskiva och en liten stänksockel på ca 15-20 cm i carrara ovanför bänkskivan. Som pricken över i lägger man stor vikt vid detaljerna, i detta fall handtagen som är i mässing. Gillar det genomtänkta att man valt större handtag till nederdelen av köket och mindre till väggskåpen.




Handtagen hittar man hos B&B Sweden, en favorit hos mig. Som lägger stor vikt vid just de små detaljerna. Ovan handtagen i köket, mässing i olika storlekar.





Även kranen och nedpendlade lampor över bordet har fått mässing för att hålla ihop köket. Mycket snyggt modernt kök idag, alla bilder ser du här.




Bild B&B Sweden



1 kommentar:

  1. Jag håller med, de är riktigt fina! Har kikat lite på dem till ett kök jag också. Älskar även deras knoppar som ser lite svarvade ut som man kan sätta direkt på väggen som hängare.

    SvaraRadera