torsdag 10 december 2015

JULDUKNINGSTIPS - JULKUVERTET OCH SERVETTRINGAR



Hej Nobelkväll! Vad bättre än att tjusas av den fina uppdukningen, och fundera lite på hur man kan duka vackert till adventsfirande och så klart till jul. Över tallrikarna placerar man så klart hoprullade servetter (gärna i linne så här till jul) och kryddar med julvackra servettringar. Jag zoomar in på själva kuvertet idag, mer än helhetsgreppet vid dukning. Ett par fina idéer för kuvertet till jul kommer här.




Enkelt att få det extra speciellt med egna servettringar. Ett enkelt brunt band, med lite grönt och en pepparkaka. Effektfullt i all sin enkelhet.




Eller lite mer klassiskt uttryckt, med murgröna och vinterbär på porslin som går i grönt och vitt och guld. 




En favorit i repris från tidigare jular; rosmarin rundlar, sammanbundna med små snören.




Eller bara lägga lite rosmarin på servetten fungerar också.




Enkla linneservetter med bruna band och kanelstänger. Och lite gröna tuija-kvistar.





Den uppmärksamme märkte att jag föredrar grönt till julbordet, men visst kan jag tänka mig att smyga in lite rött om det kommer i liten mängd. Exempelvis röda bär blir lagom rött för mig. Ja, det var några idéer på den lilla inzoomade skalan idag.



Bild 1-2 här, 3  här, 4-7 pinterest

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar