tisdag 12 januari 2016

UPPDRAG BLOMBUTIK




Hej! Skolstartsvecka och arbetsstart för de flesta... Själv jobbar jag på distans denna vecka, men har kikat in lite smått i jobbdatorn och på saker jag inte hann med innan juluppehållet. Jag hade för avsikt att innan jul visa ett uppdrag jag gjort i Mall of Scandinavia, men hann inte med det. Så jag kickar igång nu med lite bilder från det uppdraget - en liten pärla till butik, en liten otroligt charmig blomsterbutik vid namn Spirit of Flowers. Ritning och moodboard för detta uppdrag har jag tidigare visat här. När man gör ett besök i Mall of Scandinavia - som jag lyckades förlägga till julrushen - så är det stort, det är blankt, det är ljust, det är högt i tak, det är gigantiskt. Jag får lite flygplatskänsla i sådana stora miljöer. Man liksom rutschar igenom sådana miljöer utan att riktigt stanna upp eller ta in något. När vi formgav denna lilla blomsterbutik ville vi ha andra värden; det skulle vara härligt att komma in, lite down to earth känsla, nära, personligt och mjukt. Och trendigt men klassiskt. Vi designade denna blomsterbutik i somras, och den färdigställdes under hösten 2015. Och resultatet; ja, det blev som vi hoppats en liten mysig oas där pulsen stannar upp och man tar in atmosfären runt sig. Och njuter av blommor och växter och går ned i varv i murrmyset. Jag är supernöjd med resultatet. Ovan syns en vägg i ganska mörk mellangrå nyans med ett displayskåp i trä som har målats in i samma kulör som väggen (NCS 4502-Y).





Golvet är också en detalj jag är jättenöjd med. Fiskbenslagd klinker i melerad beige/ grå/ terracottafärg. Very down to earth känsla på det golvet, och det passar oerhört bra med de gröna växterna och borden vi valde. Alla bord har svartlackade järnunderreden, och bordsskivorna är antingen i trä eller svart plåt.




Över blomborden lät vi pendla ned stora svarta industrilampor.




Och över kassadisken hänger elegantare mässingsarmaturer. Kassadisken har svarta underskåp och en bänkskiva i portugisisk kalksten.




Ja, det var lite bilder från förra årets uppdrag Spirit of Flowers. Det var där jag hämtade denna fantastiskt vackra buketten som jag visade i julas. Ja, det var ett uppdrag av studio karin i Mall of Scandinavia, så har ni vägarna förbi supergallerian så kika in i denna lilla oas.




Bild studio karin








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar