torsdag 18 februari 2016

HANDTAG I SILVER OCH BAKELIT VÄRDIGA ATT BLI ARVEGODS



Det ligger i detaljerna. Har ni hört mig säga det förr? Skall man satsa på kvalitet, så är det just i de detaljer som handen rör vid. Lampknapparna, beslagen, dörrhandtagen... Varför. Jo, helt enkelt för att du känner skillnad på bra och dålig kvalité, bra och dålig design och funktion. Och så blir du lite gladare, det är jag övertygad om. Och när vi kommer till detaljer som beslag, så finns det få beslag - om ens några - som fått mitt hjärta att klappa som de från Superfront. Jag har tjatat om dem förr. De är gedigna materialmässigt och urvalet ståtar med massiv koppar, mässing, marmor eller svenskt garvat läder... Beslagen ligger tungt i handen, så där som exklusiva varor gör ni vet. Man liksom lägger handen om marmorkulan eller läderbandet med mässingsnit och bara japp, så här ska det va' annars kan jag lika gärna vara utan. Jag tror att de fina beslagen hade varit en världssensation i sig själva, utan de (mycket fina) framgångsrika ikea-köksluckorna som Superfront baserar sin verksamhet kring. Och nu! Nu lanserar Superfront ett par nya beslag som sjunger helt i klang med den där världsklassdesignen jag talar om, den där så in i bengen braiga känslan för detalj, kvalitet och hantverk. Nya beslag i bakelit och silver, formgivna i ett samarbete mellan Superfront och Nutida Svenskt Silver och silversmeden Glenn Roll. Glenn finns representerad på Nationalmuseum och har även anlitats av hovet vid ett flertal tillfällen.






I ordning uppifrån; handtag Pluto, handtag Pharmacy och handtag Reflection. "Bakelit och silver är otroligt snyggt ihop, och det är dessutom material som åldras vackert", säger Mick Born, en av Superfronts grundare. "Vår gemensamma förhoppning är att detta blir handtag som går i arv, precis som vackra smycken gör". Ja, slit och släng vet ni att jag avskyr och tar avstånd ifrån. Kvalitet med hållbarhet for life; Love. It. Handtagen lanseras den 25e februari,  och de kommer att visas i Superfronts butiker i Stockholm och Oslo. Vid beställning tillverkas de av Glenn himself för hand och finns att köpa i en period om 6 månader. 




Bild Superfront pressbilder



1 kommentar:

  1. Hejsan, Jag är på jakt efter ett svartvitt rutigt golv till köket, men det verkar vara svårt att få tag på vita plattor. Jag har bla kollat Marmoleumgolvet Forbo, men där är den 'vita' plattan beigevit. Har du något tips om var jag kan hitta svarta och vita klickplattor? Har kollat runt på nätet, men utan att lyckas hitta. Mvh/Gunilla

    SvaraRadera